Recensie - ‘Furiosa: A Mad Max Saga'

Gepubliceerd op 23 mei 2024 om 09:50

"There is no hope!"

Allemaal machines. Beeld: Warner Bros. Pictures International Holland

Ondanks de vette trailers en goede promotie houd ik mijn verwachtingen laag. De vorige George Miller film, 'Three Thousand Years of Longing', vond ik zeer zeer matig. De koning van de dialoog, hier kom ik straks op terug, weet een saai verhaal te vertellen. Toch ben ik wel benieuwd naar deze film. Wat ik zeg, de trailer zag er wel vet uit. Ik heb alleen geen jeugdsentiment met de vorige delen.

In het kort: 'Mad Max: Fury Road'

De Mel Gibson films sla ik even over. Dit omdat ik daar én geen tijd voor heb (zit middenin m'n 'Bad Boys' rewatches) en omdat ik van anderen hoor dat de films best matig zijn. 'Mad Max: Fury Road' word daarintegen wél heel positief op geregeerd. Nu ik die film heb gezien kan ik maar 1 ding denken: hoezo kan deze film zo goed zijn? Hier kan 'Furiosa' niet tegen op, hoe goed ze hun best ook gaan doen.

Chris Hemsworth als Dementus.  Beeld: Warner Bros. Pictures International Holland

Na lange tijd keert Miller terug naar de iconische dystopische wereld die hij ruim dertig jaar geleden gecreëerd heeft met een splinternieuw, origineel, op zichzelf staand avontuur vol actie over het verleden van het populaire personage uit de met meerdere Oscars bekroonde wereldwijde kaskraker “Mad Max: Fury Road”. Deze nieuwe film van Warner Bros. Pictures en Village Roadshow Pictures wordt geproduceerd door Miller en zijn partner, de voor een Oscar genomineerde producent Doug Mitchell (“Mad Max: Fury Road”, “Babe”), onder de vlag van hun Australische productiebedrijf Kennedy Miller Mitchell. Na de ondergang van de wereld wordt de jonge Furiosa meegenomen uit de Green Place of Many Mothers en komt ze in handen van een grote motorbende aangevoerd door Warlord Dementus. Op hun tocht door de woestijn bereiken ze de Citadel, waar Immortan Joe de baas is. Terwijl de twee tirannen om de macht strijden, moet Furiosa vele beproevingen doorstaan en een manier vinden om terug te kunnen keren naar huis.

Epic. Eigenlijk precies zoals ik van te voren had verwacht. Laat ik maar gelijk een baksteen door de ruit gooien: ik vond 'm niet zo goed als 'Mad Max: Fury Road'. Maar naast dat ik dat van andere mensen ook hoor, had ik dat zelf ook niet verwacht. Deze film focust meer op Furiosa als persoon, met als bijkomend voordeel dat het wel gewoon een hele vette actie film is. Zelfs veel beter dan andere actie films van dit jaar. Het is zo heerlijk over de top, in de goede zin.

Gang. Beeld: Warner Bros. Pictures International Holland

Cast

Chris Hemsworth als Dementus casten is een goeie zet geweest. Hij is lekker gek, overtuigend en soms doodeng. Anya Taylor-Joy is dan wel wat later in de film volledig aanwezig, maar doet het ook erg goed. Jammer dat de focus niet zo ligt in de promo op Tom Burke. Ook hij is erg goed en eigenlijk de perfecte bijrol. Niet te aanwezig, maar wel erg nodig en boeiend.

Deze film heeft wel de nodige inkak momentjes, wat je een beetje uit het tempo houd. Het werken met "hoofdstukken" ben ik geen voorstander van.

Een juiste poging in een reeks, en zeer vermakelijk!

'Furiosa: A Mad Max Saga' draait vanaf nu in de bioscoop en krijgt 4 sterren!