Recensie - ‘Ghostbusters: Frozen Empire’

Gepubliceerd op 5 april 2024 om 09:01

"Busting makes me feel good!"

De bekende locatie in New York. Beeld: Universal Pictures/Sony Pictures

'Ghostbusters: Afterlife', het vorige deel, was verassend goed. Het gebeurd niet vaak dat (soft)reboots het zo goed aanpakken als die film, dus hulde daarvoor! De nieuwe cast is verfrissend, uniek en een prima toevoeging op het bestaande verhaal. Vaak word de Star Wars film 'The Force Awakens' er bij gehaald, en daar ben ik het wel mee eens. Ik ben heel benieuwd hoe ze nu een vervolg neer gaan zetten.

Alle overbodige karakters bij elkaar, en Dan Aykroyd.  Beeld: Universal Pictures/Sony Pictures

In Ghostbusters: Frozen Empire keert de familie Spengler terug naar waar het allemaal begonnen is: de iconische brandweerkazerne in New York. Daar hebben de oorspronkelijke Ghostbusters een geheim onderzoekslab ingericht om nog beter spoken te kunnen vangen. Als bij de ontdekking van een oud voorwerp een kwaadaardige kracht vrijkomt, moeten de nieuwe en oude Ghostbusters samenwerken om hun stad te beschermen en de wereld te behoeden voor een tweede ijstijd.

Ach wat leuk, ze hebben veel karakters saai gemaakt. Om te beginnen met Podcast. Zijn hele karakter voegt echt niks aan de film toe. Zonde, want vond 'm in Afterlife nog wel een leuke toevoeging. Ook Finn Wolfhard, hoe leuk en goed hij ook kan acteren, voegt ook niet zoveel toe. Zonde. De actie in deze film is... zeer matig. Het begint wel gelijk goed, maar kakt daarna bijhoorlijk in. Zonde. Ik zou het bijna saai willen noemen. De film had zo een half uur korter kunnen duren.

Verhaallijnen

Er zitten ook echt teveel zijverhaaltjes, waardoor het de focus van de hoofd verhaallijn compleet verliest. Je hebt ik denk... 3 verschillende lintjes die elkaar ook niet versterken. Om bijvoorbeeld het verhaal met Slimer te pakken: het voegt niks toen. Wolfhart probeert er nog leuk mee om te gaan, maar de conclusie is dat het als grap word gebruikt, en verdwijnt ie voor eeuwig. Het probleem van de hoofdlijn is dat je pas tegen het einde denk "Ah! Nu begint het!".

De legacy karakters. Beeld: Universal Pictures/Sony Pictures

Positief

Ik klink nu echt alsof ik de film slecht vond. Dat is niet het geval. Ik vond het gebruik van de "Legacy" karakters wel goed gedaan. Ook de actie die erin zit, is leuk en geeft wel dat Ghostbusters gevoel. Bill Murray is oprecht heel grappig. Er zit een nieuw soort klein bezeten... ding... in..? Die is heel goed en hoop ik in de toekomst, als die komt, vaker te zien.

"Who you gonna call?". Had ze nou maar niet gebeld. Helaas was de potentie van deze film goed, maar verliest zich in de rommel en overbodige karakters.

'Ghostbusters: Frozen Empire' draait vanaf nu in de bioscoop en krijgt 3 sterren!

De Ecto-1 in actie. Beeld: Universal Pictures/Sony Pictures