Recensie - ‘The Equalizer 3’

Gepubliceerd op 31 augustus 2023 om 18:13

Tja...

Beeld: Sony / Universal Pictures

Wat vonden we van deel 1 en 2 is vooral de vraag hier. Deel 1 was nog best vermakelijk en deel 2 was vooral heel verwarrend. Niet hoogstaande films, maar prima als "RTL7 half 12 's avonds" films. De verwachtingen voor deel 3 liggen dus redelijk laag. Al hebben we wel heel veel zin om Denzel Washington te zien, want die kijkt gewoon lekker weg.

Het lijkt net of 'ie aan het dansen is. Beeld: Sony / Universal Pictures

Nadat hij is gestopt met zijn werk als moordenaar in dienst van de overheid, vindt Robert McCall (Denzel Washington) het moeilijk om de gruwelijke dingen die hij in het verleden heeft gedaan te verwerken en probeert hij met zichzelf in het reine te komen door op te komen voor mensen die onderdrukt worden. Tot zijn eigen verrassing blijkt hij zich thuis te voelen in Zuid-Italië, waar hij erachter komt dat zijn nieuwe vrienden worden bedreigd door lokale misdaadbazen. Als er dan doden vallen, weet McCall wat hem te doen staat: hij besluit zijn vrienden te beschermen door de maffia aan te pakken.

Deze kan samen met 'Fast X', '65' en 'Beau Is Afraid' in het lijstje met grooste tegenvallers van dit jaar. Waar moet ik überhaupt beginnen? Oké positief: de actie in deze film is wel heel bruut en echt 16+ qua goorheid. Maar gelijk een waarschuwing: de actie in deze film is misschien een kwartiertje. De rest is slap gelul in het Italiaans, slechte monologen tussen karakters die toch niet boeien en shots van hoe mooi dan wel niet Italië is.

Vergeetbaar

Ik vroeg me af hoe groot de fanbase van de Equalizer eigenlijk is. Schokkend maar waar: onze zaal was bijna helemaal gevuld (de IMAX zaal in Arnhem voor de kenners). Meer dan 'Blue Beetle' en 'The Flash' bij elkaar. Of dit meer over DC zegt dan over Denzel Washington laten we ff in het midden. Maar hoorde nu al mensen zeggen dat deze film vergeetbaar is.

Triologie?

Echt mijn allergrootste minpunt is het feit dat deel 1 en 2 gewoon compleet genegeerd is. Doei karakter development, doei world building, doei callbacks. Ik snap het gewoon niet. De film eindigt zo verschrikkelijk dat het de hele film niet meer aantrekkelijk maakt. Jammer. Dat is gewoon jammer.

Als je deel 1 en 2 hebt gezien mag je deze gewoon gaan kijken, maar zet je verwachtingen het allerlaagst ooit. Heb je die niet gezien? Dan kun je er niet zo goed niet heen gaan. Er draaien genoeg andere films in de bioscoop. 'Blue Beetle' bijvoorbeeld. Doei Equalizer 3, je was vergeetbaar.

'The Equalizer 3' draait vanaf nu in de bioscoop en krijgt 1,5 sterren!

Washington. Beeld: Sony / Universal Pictures