Recensie - ‘Blue Beetle’

Gepubliceerd op 18 augustus 2023 om 13:00

Hij is een superheld, of hij het nou leuk vindt of niet.

Beeld: Warner Bros.

Wie kent 'Blue Beetle' nou niet? Nou, ik. Even wat achtergrond info, want het is best interssant. De superheld is van DC Comics en werd voor het eerst geïntroduceerd in 1939. Ted Kort was de eerste. Het is een Scarab die eigenlijk je hele lichaam over neemt, maar hij moet je wel kiezen. De film werd in 2018 aangekondigd, oorspronkelijk voor HBO MAX, maar werd vanwege de ambitie toch naar de bioscoop gehaald. Dit kwam mede door de passie van de regisseur, Ángel Manuel Soto.

Papa en mama Reyes. Beeld: Warner Bros.

De pas afgestudeerde Jaime Reyes (Xolo Maridueña) keert vol grootse plannen voor de toekomst terug naar huis, maar komt er al snel achter dat daar veel is veranderd. Terwijl hij zoekende is naar zijn plek op deze wereld, brengt het lot onverwachts een oud relikwie van buitenaardse technologie op zijn pad: de Scarabee. Als de Scarabee hem verkiest als symbiotische gastheer, komt hij in het bezit van een waanzinnige uitrusting met onvoorstelbare, maar ook onvoorspelbare krachten. Daarmee verandert zijn leven voorgoed en wordt hij de superheld Blue Beetle.

Wow, deze zagen we niet aankomen! De 'superhelden moe' term trekken we weer even uit de kast, want dit is al de 5e superhelden film dit jaar. En al de zoveelste film van DC, die toch niet echt bekend staat om de goeie films. Ja, 'The Batman' vorig jaar was heel goed. En wij vonden 'The Flash' ook best goed dit jaar, maar snappen de kritiek ook. Toch weet DC het met een goeie orgin story het weer te flikken. Het heeft wel wat weg van 'Shazam!' en 'Spider-Man: Homecoming'. En dat is niet erg, er zitten juist die elementen in die de film zo goed maken.

Alle emoties

De hele film is een emotionele rit. Het laat je heel hard lachen bijvoorbeeld. De oom van Reyes is echt een geweldig karakter die niet van stoppen weet. Hij is geweldig en zet echt de komische toon in deze film. Jaime is ondertussen bezig met het fixen van Jenny, en dat zorgt voor een romantisch lijntje. Jenny is echt heel knap trouwens, gelijk een reden om de film te kijken, haha. En de familie toon ligt er ook overduidelijk in, mede door zijn zusje Milagro. Die het ook heel goed doet trouwens.

Natuurlijk zijn er ook wat minpunten. Zo is het plot misschien wat makkelijk, maar dat maakt het wel duidelijk. Ik vond bijvoorbeeld bij 'Black Adam' het plot heel verwarrend, daar heeft deze film geen last van. Maar dat maakt het wel wat oppervlakkig. Daarnaast voelt de film soms wat lang aan. En de komedie slaat soms iets te ver door. Laatste puntje dan: het is wat cliché. Maar wat verwacht je van een DC superhelden film dan?

DC bewijst maar weer dat ze heel goed zijn in orgin stories. Jaime Reyes is ontzettend leuk om naar te kijken, ook als hij de Blue Beetle word. De film is ontzettend grappig, heeft een hart en is vooral heel cool! Een must see, zeker als je van wat makkelijke superhelden houd. Ja, deze held mag wel blijven van mij in het nieuwe DCU.

'Blue Beetle' draait vanaf nu in de bioscoop en krijgt 4 sterren!

Xolo Maridueña als Jaime Reyes. Beeld: Warner Bros.