Recensie - 'Oppenheimer'

Gepubliceerd op 21 juli 2023 om 16:07

"The world forever changes"

Cillian Murphy als J. Robbert Oppenheimer. Beeld: Universal

Christopher Nolan is een legendarische regisseur als je het mij vraagt. Hij regisseerde al 1 van mijn favoriete films ooit: 'Interstellar' Nu is hij terug voor een misschien iets andere film dan je gewend bent: een 3 uur lange film over J. Robbert Oppenheimer. Natuurlijk hebben we hier een IMAX zaaltje voor gepakt. De verwachtingen liggen toch wel vrij hoog.

Robert Downey Jr. als Lewis Strauss. Beeld: Universal

Het is rond 1930 als Oppenheimer als student in aanraking komt met een groot wereld probleem: de nucleaire oorlog met Rusland. Hij wil samen met een tal andere knappe koppen erin slagen om de eerste atoombom te maken. Als Strauss (Robert Downey Jr) om de hoek komt kijken, kan het nog heel interessant gaan worden.

De toon word gelijk in de eerste minuten goed gezet. Een combinatie van de prachtige visuals en de muziek van Ludwig Göransson (daarover straks meer) komt op je af, laat het vooral gebeuren. Is sowieso wel een tip. Verwacht geen hele actie film zoals 'Mission Impossible' of humor zoals in 'Barbie', nee. Dit is een volwassen film die je serieus moet nemen. Daarom ben ik blij dat deze film een 16+ rating heeft gekregen in de VS. Hier in Nederland is het een 12+ film, wat zeker niet erg is, maar ben echt bang dat veel mensen die rond die leeftijd zijn de film niet gaan snappen. Dit is ook wel echt een film die je moet liggen ofzo. Dialogen is de sleutel voor deze film, naast het camerawerk dan. Allebei is het echt top.

Acteerwerk en muziek.

Had ik het al gehad over de acteer skills van Murphy en Downey? De bijrollen zijn zelfs heel erg goed, zoals die van Blunt. Matt Damon, die we al eerder dit jaar in 'Air' zagen, doet het gewoon weer. Echt heel goed.

Zoals ik al zei, de muziek is gemaakt door Ludwig Göransson. Geen onbekende voor Nolan, want ze werkten al eerder samen met 'Tenet'. "Can You Hear The Music" staat al de hele dag op repeat hier. Zo verschikkelijk goed, en dat zet de film ook wel echt hoger.

Helaas zijn er natuurlijk ook wat minpunten. Ik benoemde het net al, deze film is helaas niet voor iedereen. Je moet je er echt bewust van zijn dat je een 3 uur lange film gaat zien met weinig actie dat gerekt word tot het allereinde. Moet je tegen kunnen. Ook is het hebben van een geschiedenislesje over Oppenheimer wel nodig, anders snap je soms dingen niet helemaal. Al doen ze echt hun best om dat zo goed mogelijk uit te leggen.

Dit is een visueel meesterwerk. Nolan levert, de acteurs leveren, de muziek levert, de visuals leveren. Maak je klaar voor een 3 uur durende geschiedenisles waar je U tegen zegt. Dit is misschien niet de beste film van dit jaar, maar sowieso de meest interessante. Het is bijna een must om deze in IMAX te zien, maar je mist echt wat als je deze niet in de bioscoop kijkt.

'Oppenheimer' draait vanaf nu in de bioscoop en krijgt 4,5 sterren!

Deze film is gemaakt met IMAX camera's. Beeld: Universal