Recensie - 'Barbie'

Gepubliceerd op 19 juli 2023 om 10:51

Rozer dan dit wordt het niet.

Margot Robbie als Barbie. Beeld: Warner Bros.

Het woord 'Barbenheimer' of 'hype' kan gewoon niet ontbreken in dit artikel. De meest roze film ooit is een ware meme op het internet, is de hype real of hadden we gewoon te hoger verwachtingen met zijn allen?

We hebben gister de film gezien tijdens de 'Barbie Night' van Pathé, en ze hadden werkelijk alles uit de kast getrokken. Er stond bij ons een limousine, een Photo Booth en allemaal kraampjes met sierraden en tassen. Ik als man voelde me zwaar in de minderheid, maar snap dat dit voor vrouwen helemaal geweldig is. Na wat wijn (ja ik heb dat ook op), een cupcake en een foto gemaakt te hebben loop ik met de vriendin waarmee ik was de zaal in. Daar vinden we wat popcorn, een mega vies Spa water en een goodiebag met o.a. een t-shirt. Erg leuk! Na de wat cringe quiz en de verschrikkelijke reclame van IC Paris begint de film, waar ik vooral voor kwam. Here we go.

Ryan Gosling als Ken en Margot Robbie als Barbie Beeld: Warner Bros.

In Barbieland is alles en iedereen perfect. Behalve als je een existentiële crisis hebt. Of als je een Ken (Ryan Gosling) bent. Barbie (Magot Robbie) maakt wat mee, waardoor ze zich wat af gaat vragen. Ze moet de Real World in om er achter te komen wat er niet klopt. De film bevat grote namen, waaronder Will Ferrell, Michael Cera, Emma Mackey, Issa Rae, Ncuti Gatwa en Connor Swindells.

De eerste insteek van de film is een flinke dosis humor. Dat lukt wel aardig! De leukste grappen zijn de grappen die je niet aan ziet komen of de leuke verwijzingen naar andere films of pop culture. En natuurlijk zitten er tal van Barbie en Mattel grappen en referenties in. De regisseur Greta Gerwig weet precies wat ze wil en blijkbaar gaat Margot Robbie daarin mee. Naast dat ze Barbie speelt, is ze ook de producent. Je kan dus best zeggen dat dit weer zo'n passie projectje is. Leuk om te zien. Het laat je nadenken over de wereld en de man-vrouw verdeling in de wereld. De liedjes, waaronder 'Dance The Night' van Dua Lipa (die ook in de film zit) is lekker catchy. Ryan Gosling (Ken) doet het erg goed en maakt een leuke karakter ontwikkeling door. Misschien niet helemaal een rol die bij hem past, maar hij doet het erg leuk.

Het grootste probleem van de film is echt de hype die er omheen is gebouwd. Zo bijzonder en speciaal is deze film namelijk niet. Soms zelfs erg cliché, als je wat vaker naar films kijkt. De grappen zijn soms wel erg flauw, en worden ook vaak gemaakt als ze wat emotioneels willen bouwen. Ook is het acteren soms een beetje over de top, maar dat zal de style wel zijn.

De 'Barbie' film is echt een hit or miss voor de meeste mensen. Ik zit daar precies tussen in. De hype is groter dan de film zelf. Robbie en Gosling zijn wel heel leuk om naar te kijken, en de grappen slagen voor het grootste gedeelte wel. Gerwig heeft een goeie prestatie geleverd, maar die is misschien niet voor iedereen...

'Barbie' draait vanaf nu in de bioscoop en krijgt 3,5 sterren!

Margot Robbie als Barbie Beeld: Warner Bros.