Recensie - 'Elemental'

Gepubliceerd op 14 juli 2023 om 21:44

De eerste rom-com van Pixar is hier!

Leah Lewis als Ember en Mamoudou Athie als Wade.

Had ik al een keer gezegd dat ik groot liefhebber ben van de Pixar films? 'Up', 'Inside Out', 'WALL-E' en 'Turning Red' zijn allemaal toppertjes, maar valt deze ook in dat hoge segment. Dat lees je zo. Eerst even dit: Pathé draait deze film op hele nare tijden. Dus ik ben voor de verandering een keer naar Kinepolis geweest. Dat is even wennen, want die maken gebruik van pauzes. Maakt het wel makkelijk om over een eerste helft en een tweede helft te praten, dus dat gaan we ook doen.

Still uit de film. Beeld: Beeld: Disney / Pixar

Elemental speelt zich af in Element City, waar vuur-, water-, land- en luchtinwoners samen leven. In de film leren we Ember (Leah Lewis) kennen, een stoere, gevatte en vurige jonge vrouw. Ze is bevriend met het leuke, sappige go-with-the flow personage Wade (Mamoudou Athie). Hun vriendschap zorgt ervoor dat Ember de overtuigingen over de wereld waar ze in leven in twijfel trekt.

Hou je van grappen die lekker flauw zijn? Dan is dit jou film. Ik denk dat de eerste 10/15 minuten van de film een opstapeling en bijna een overkill aan grappen maakt, maar daardoor word wel gelijk een toon gezet. Een toon die de tweede helft misschien helemaal doet afwijken. Opzich niet erg, want hierdoor geven de film (zoals bijna elke Pixar film) een diepere laag. De karakters van Wade en Ember zijn ontzettend leuk om naar te kijken en je snapt het verband tussen de twee. Je ziet de wereld, die best mooi is, door hun ogen. Wel zijn er echt karakters die niks of nauwelijks iets toevoegen. Ik heb het bijvoorbeeld over de beste vriend van Ember, die 2 flauwe grappen maakt en dan pas tegen het einde weer terug komt.

Daarnaast is het verhaal misschien wat cliché of doorzichtig, maar dit zal dan de kinderlijke kant zijn. Want de diepere laag is echt wat meer volwassen en laat zien hoe je met liefdesverdriet en onmogelijke keuzes moet omgaan. Well done Pixar, je hebt me weer ontroert. Niet gehuild, maar wel ff dat besef momentje.

Oja, nog een leuk pluspunt: je ziet de nieuwe short 'Carls First Date'! Niet een hele boeiende short, maar toch leuk om die te kijken. Hiervan geen extra review, see it for yourself.

De animatie is een beetje standaard, maar niet lelijk. En zoals ik al net benoemde, niet heel erg orgineel. Als je aan me zou vragen of deze film meer voor kinderen is of voor volwassenen, neig ik toch voor kinderen te zeggen. De flauwe grappen moeten je liggen

Pixar zet een hele goeie prestatie neer met een solide rom-com, iets wat niet uniek is, maar wel erg leuk is om naar te kijken. De mooie wereld, de leuke karakters en de humor geeft je een goed gevoel, en laat je misschien nadenken over thema's zoals liefde en onmogelijke combinaties.

'Elemental' draait vanaf nu in de bioscoop en krijgt 3,5 sterren!

Ember op een scooter door de stad. Beeld: Beeld: Disney / Pixar