Recensie - 'The Flash' (Spoiler-vrij!)

Gepubliceerd op 10 juni 2023 om 10:00

"You wanna get nuts? Lets get nuts!"

Dit artikel bevat geen spoilers.

Ezra Miller als The Flash / Barry Allen. Beeld: Warner Bros.

Een nieuwe superheldenfilm van het merk 'DC'. Na een hele goeie 'The Batman' en een iets mindere 'Black Adam' en 'Shazam! Fury Of The Gods' is het weer tijd om een oude superheld van stal te halen uit de Justice League: Barry Allen a.k.a. 'The Flash'! Ik keek al heel lang uit naar deze film, zeker toen het nieuws naar buiten kwam dat Michael Keaton weer te zien zal zijn als Batman.

De film word geregisseerd door Andy Muschietti, die we kennen van de 'IT' films. Toch een interessante keuze om van horror naar superhelden te gaan. Ben benieuwd of hij dat kan.

Een dubbele Flash en nieuwkomer Sasha Calle als Supergirl. Beeld: Warner Bros.

In 'The Flash' komen werelden samen als Barry (Ezra Miller) met zijn superkrachten terug in de tijd gaat om het verleden te veranderen en zo zijn familie te redden. Hierdoor verandert hij alleen ook onbedoeld de toekomst. Barry komt vast te zitten in een realiteit waarin generaal Zod (Michael Shannon) is teruggekeerd met plannen om de wereld te verwoesten, en er zijn geen superhelden meer om iedereen te redden. Barry’s enige hoop is om een gepensioneerde Batman (Michael Keaton) te overtuigen weer in actie te komen en een gevangengenomen Kryptoniaan (Sasha Calle) te bevrijden, ook al is dat niet wie hij verwacht. Om de wereld te redden en terug te kunnen keren naar zijn eigen toekomst moet Barry rennen voor zijn leven. Maar zal zijn offer genoeg zijn om het universum te herstellen?

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen, dus ik ga gewoon opschrijven wat me opvalt aan de film. Het begint eigenlijk zonder tijd te verspillen met een grote actiescene. Jammer is dat de CGI er precies zo uit ziet als de trailers: een beetje plastic. Is wel iets waar aan te wennen is. Als er eenmaal een verhaal ontstaat is het best interessant om te volgen en snap je waarom dingen gebeuren. Je wordt als het ware als nieuwe Flash meegenomen door oude Flash. Dat is erg interessant, en vaak ook best grappig. Ik ben een beetje verliefd geworden op Sasha Calle. Niet alleen omdat ze heel fijn is om naar te kijken, maar ook omdat ze het echt rocked als Supergirl.

Actie

Je wilde een actiefilm van DC? Nou, dit is hem. Elke scene met actie erin is echt super goed en echt geweldig. De muziek van Benjamin Wallfisch versterkt dat. Er zijn oprecht heel weinig momenten die echt saai zijn. En als het een beetje saai is, is het toch weer interessant vanwege de dialogen.

Tijdlijn

Timo, onze podcast host, zei wel heel terecht dat deze tijdlijn anders word uitgelegd dan in de serie van 'The Flash' op Netflix. Joël heeft deze niet gezien dus weet dat niet. Hoe de tijdlijn precies werkt moet je zelf maar zien.

Tuurlijk zijn er ook minpunten, helaas. Zoals gezegd is de CGI echt zeer matig. Iets waar je aan moet wennen. Daarnaast is het een best lange zit: de film duurt net iets korter dan 2,5 uur. En daarbij is het ondanks het verhaal toch wel een typische superheldenfilm met flink wat clichés. Het leunt vooral op het verleden van DC, en als je dat niet hebt gezien... mis je toch best wat context.

'The Flash' is niet de allerbeste superhelden film ooit, maar komt aardig in de buurt. Deze film moet het vooral hebben van het goeie verhaal, de keiharde actie, de plottwisten en de nostalgie van Keaton. De GCI is niet top, maar daar kun je mee leven. En ja, er zitten inderdaad wat cameo's in. Welke? Daar moet je lekker zelf achter komen, want je moet deze zeker gaan kijken!

'The Flash' draait nu in de bioscoop en krijgt 4 sterren!

Podcast

Timo en Joël gaan er binnenkort nog eens goed voor zitten om er een extra podcast over te maken!