Recensie - 'Fast X'

Gepubliceerd op 18 mei 2023 om 10:15

"Let's race!"

Sfeershot. Beeld: Universal

Here we go again... Weer een nieuwe film in de Fast and Furious reeks. De tiende alweer! Ik ben heel eerlijk: keek nog steeds heel erg uit naar dit deel. Je kunt zeggen wat je wil, maar de films zijn wel ontzettend vermakelijk en heel vet. Ik ben gewoon benieuwd wat ze nu weer hebben bedacht.

Jason Momoa als Dante. Beeld: Universal

Dom Toretto (Vin Diesel) en zijn familie zijn tijdens hun vele gewaagde missies altijd slimmer, moediger en sneller dan al hun vijanden. In Fast X gaan ze de confrontatie aan met de dodelijkste tegenstander die hun pad ooit heeft gekruist: een levensgevaarlijke vijand die opduikt uit de schaduwen van het verleden, gemotiveerd door wraakgevoelens en vastbesloten om Doms familie kapot te maken en alles en iedereen die hij liefheeft voor altijd te vernietigen. In Fast Five uit 2011 wisten Dom en zijn team de corrupte Braziliaanse drugsbaron Hernan Reyes en zijn imperium uit te schakelen op een brug in Rio de Janeiro. Ze wisten toen niet dat Reyes’ zoon Dante (Jason Momoa, Aquaman) daarvan getuige was en de afgelopen twaalf jaar een plan heeft uitgedacht om Dom de ultieme prijs te laten betalen.

Fast, en dan..?

De insteek van de film blijft hetzelfde dan deel 9: over de top actie met een mager plot. Vin Diesel laat maar weer zien dat hij standaard kan acteren en dit puur maakt om geld te maken. Er zit geen zelfspot in, want in deel 9 wel aanwezig was. Ze nemen zichzelf hierdoor veel te serieus. Snel gaan ze zeker, alleen de speelduur van deze film is te lang. De grappen zijn opzich wel leuk. I mean: John Cena die in een vliegtuig naar de Minions kijkt is toch gwn geinig?

Jason Momoa

Een badguy die al 12 jaar op een plan broed zonder dat we daar iets van horen, is dat niet heel raar? Maakt ook niet uit, we leren hem in deze film kennen als een gek die maar 1 doel heeft: Dominic kapot maken. Momoa heeft meer charisma dan Diesel, iets wat eigenlijk raar is. Maar boeie, hij speelt het heel goed. Zijn humor is geinig, maar na een uur flauwe grappen snappen we het wel. Waar Domenic bozer en bozer word, blijft Dante dezelfde.

Helaas weet 'Fast X' de snelheid niet vast te houden. De straatrace is 5 minuten en is niet eens een echte straatrace. De magie is er nu wel echt van af. Erg jammer, want de stunts zijn wel heel vet en prima popcorn vermaak. De losse verhaallijntjes maakt het geen geheel en karakters met te weinig screentime is gewoon simpelweg zonder.

Voor velen zal dit gewoon prima popcorn vermaak zijn, maar voor mij viel dit helaas een beetje tegen. Momoa VS Diesel heeft het wel gemaakt voor mij, alleen jammer dat het "eindgevecht" zo over te top is en er heel nep uit ziet. Feit is dat we nog niet van de Fast reeks af zijn. En weet je, laat maar komen en dan zien we wel waar we eindigen. Voor nu, beetje teleurstelling en niet de film die ik hoopte dat het zou zijn.

'Fast X' draait nu in de bioscoop en krijgt 3 sterren!

Vis Diesel en Daniela Melchior. Beeld: Universal