Recensie - 'Air'

Gepubliceerd op 15 april 2023 om 19:23

"Just step into it!"

Matt Damon als Sonny Vaccaro. Beeld: Warner Bros.

Ik heb een haat liefde verhouding met biografische films. Waar ik bijvoorbeeld 'Elvis' en heel goed vond, vond ik 'Blonde' enorm saai. En toch trekt het me naar de film. Misschien komt het door de trailers, misschien komt het door Ben Affleck als regisseur. Koffie klaar, oké daar gaan we!

Viola Davis en Matt Damon. Beeld: Warner Bros.

Acteur in regisseurs stoel

Een recent voorbeeld: 'Pokerface' van Russel Crowe. Wat een verschikking. Totaal andere film, maar wel een acteur tegelijk regisseerd. Geen goeie combi in dit geval. In het geval van Ben Affleck, wat doet hij dat goed. Hij neemt je echt mee naar de jaren 80.

Sonny (Matt Damon) moet het merk Nike een boost geven door een hippe, nieuwe basketballer aan het merk te hangen. De voorkeur van Rob Strasser (Jason Bateman) gaat uit naar 1 grote speler: Michael Jordan. Als Phil Knight (Ben Affleck) dat hoort, moet Sonny op gesprek komen. Hij trekt de stoute schoenen aan een bezoekt de moeder van Jordan (Viola Davis) om haar en haar zoon over te halen.

De rest

Een goed verhaal, een sterke cast en een ijzersterke boodschap. Ik ben echt onder de indruk van deze film, en ik houd niet eens perse van schoenen. Een opstapeling van goeie grappen houd je actief in de film en verveelt dus niet. De sleutel van dit soort film is altijd het verhaal. Als dat slaagt, is het een goeie film. Als je dan ook nog goeie acteurs hebt, is het een hele goeie film. Dit doet 'Air' dus heel goed. Ik ben positief verrast. Al moet ik wel eerlijk zeggen, zou deze film niet zomaar nog een keer kijken, en zeker niet alleen in de bioscoop. Al met al, een nette 8.

'Air' is nu te streamen op Amazon Prime Video!

Ben Affleck als Phil Knight. Beeld: Warner Bros.